Tijdens de voorbereiding van een event komen ook altijd de badges en werkboeken ter sprake. Hoe moeten die er uit komen te zien? We weten allemaal dat branding een essentieel onderdeel is van elk bedrijf. En toch gebeurd het regelmatig dat we te horen krijgen: “we hebben (nog) geen logo”.

Het lijkt zo simpel, ‘even’ een logo ontwerpen. Niets is minder waar. Er is echt wel iets meer voor nodig dan een naam in een vierkantje plaatsen en het een leuk kleurtje te geven. Een logo is vaak een eerste indruk van een bedrijf. Branding verbetert de erkenning, wekt vertrouwen en vertegenwoordigt jou en je belofte aan klanten.

De branding bestaat uit veel componenten, maar het eerste wat men meestal ziet, is het logo – dus zorg ervoor dat het goed is. Overal om ons heen zien we logo’s. Zelfs kleine kinderen die nog niet eens hun eigen veters kunnen strikken herkennen veel logo’s of kunnen afleiden wat een bedrijf verkoopt. Denk maar eens aan de grote gele M langs de snelweg!

Recentelijk zijn wij begonnen met Wow Experience en wij vonden het belangrijk om ons bedrijf een visuele identiteit te geven. Om goed beslagen ten ijs te komen hebben we het internet afgestruind naar tips en tricks van experts. Wij willen deze waardevolle tips graag met jullie delen!

De TIPS van een graphic designer

1. Wees uniek

Een logo helpt je om je te onderscheiden van de andere spelers in het veld. Het is dus belangrijk dat het opvalt! Wat belangrijk is, is iets te creëren dat anders is dan iets wat er al is. Originaliteit moet altijd het doel zijn. Het creëren van een uniek ontwerp gaat niet alleen om het voorkomen van imitatie, maar ook over het ontwerpen van iets ‘out of the box’ . Niet zeker zijn van de originaliteit van het ontwerp? Je  kunt het controleren op plagiaat op sites zoals Logo Thief.
Het is verleidelijk om gewoon een simpel pictogram op je website te zetten, maar het is belangrijk om creatief te denken.

“Het Mercedes-logo is geen auto. Het Virgin Atlantic-logo is geen vliegtuig. Het Apple-logo is geen computer,” (David Airey)

 

2. Begrijpen waar het om draait.

Het logo moet een specifiek publiek bereiken en bij het ontwerpen moet je dit in gedachten houden. Wellicht kan je een vision board maken met plaatjes die je helpen herinneren aan de missie en de visie waar je voor staat. Waar gaat het de klant om en wat streef je zelf na?  Hoewel het nuttig is om op de hoogte te zijn van wat er in de markt speelt, is het van vitaal belang om trouw te zijn aan je eigen waarden en normen. Meer dan wat, weet wat je logo betekent. Wat wil je uitstralen? Past het bij jouw bedrijf?

 

3. Kleur heeft een sleutelpositie.

Bij het ontwerp van een logo moet je over elk aspect van het beeld nadenken. Kleur is zo’n belangrijk aspect. Heldere en gewaagde kleuren kunnen de aandacht trekken, maar ook ‘overdreven’ overkomen; zachte tinten lijken verfijnd, maar kunnen saai gevonden worden. Elke kleur heeft zijn eigen kracht en kan een gewenste of ongewenste nuance aanbrengen in jouw boodschap – loop niet in de val om een verkeerd signaal uit te zenden door het kiezen van een kleur die niet past bij jouw image. Logo Company publiceerde een artikel “The Science Behind Colors” of “Color in Logo Design”. Hier een korte opsomming:

  • Rood: energiek, sexy, gewaagd
  • Oranje: creatief, vriendelijk, jeugdig
  • Geel: zonnig, inventief, optimisme
  • Groen: groei, organisch, instructief
  • Blauw: professioneel, medisch, rustig, betrouwbaar
  • Paars: geestelijk, wijs, spiritueel
  • Zwart: geloofwaardig en krachtig
  • Wit: eenvoudig, schoon, zuiver
  • Roze: leuk en flirty
  • Bruin: landelijk, historisch, bestendig

 

4. Houd het simpel.

Iets wat de meest herkenbare logo’s gemeen hebben is eenvoud. Het is belangrijk om een ​​gelijkmatige combinatie te maken van simpel en eigenzinnig – je wilt dat je logo duidelijk is, maar je wilt niet dat iemand moet gaan zitten staren om het logo te analyseren. Te gedetailleerde of sierlijke logo’s zijn niet alleen pijnlijk om naar te kijken, ze zijn ook moeilijk te gebruiken op verschillende digitale apparaten, wat een belangrijke overweging is.
Je moet dus iets ontwerpen dat overal goed overkomt, zonder onnodige of flitsende elementen en het moet flexibel zijn in grootte.

 

5. Tijdloos is beter dan trendy.

Je wilt iets ontwerpen dat lang meegaat, en niet over enkele jaren of zelfs maanden niet meer relevant is. maar je moet ook openstaan ​​voor kleine aanpassingen ‘along the way’.

Het is moeilijk om te voorkomen dat sommige huidige trends invloed hebben op het ontwerp van je logo, maar er zijn altijd bepaalde trends die opvallen omdat ze teveel gebruikt worden. En veel gebruikte trends resulteren niet alleen in zeer generieke logo’s, maar ook in logo’s die zeer snel dateren. Er is niets mis met het gebruik van een minimalistische of vintage stijl in je logo, maar combineer het met duurzaamheid. Zelfs een tijdloos ontwerp moet nu en dan vernieuwd worden, maar zoals McDonald’s laat zien, is het mogelijk om dit te doen zonder het merk volledig te heroverwegen. De gouden bogen zijn sinds 1960 onderdeel van het merk, met kleine veranderingen die om de paar jaar plaatsvinden.

Heb jij een mooi logo voor je bedrijf? Zo ja, welke adviezen zou je nog willen toevoegen?
We lezen het graag in het commentaarveld hieronder!

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid