No-show.

Welke trainer heeft er geen last van?
Deelnemers die zich hebben aangemeld voor je training, maar zonder dit aan te geven niet komen opdagen. Gemiddeld is de no-show toch al gauw 10 tot 15%.

Wat kan je doen om dit percentage zo laag mogelijk te houden?
Wat kan je doen om verspilling en onnodige kosten te voorkomen?

 

Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet!

1. Het inzetten van social media is uiteraard een eerste vereiste

Laat je events zo vaak mogelijk voorbij komen op Facebook, Twitter en LinkedIn.
De potentiële deelnemer moet echt het gevoel krijgen: Dat mag ik niet missen!

 

2. Wees duidelijk over de inhoud van het programma

Zeker bij een gratis training is het belangrijk dat de deelnemers weten waar het over gaat.

 

3. Zorg voor een persoonlijke uitnodiging

Dit werkt altijd beter dan een algemeen verhaaltje. Mensen willen graag gezien worden en zich welkom voelen.

 

4. Begin op tijd met de aankondiging van je event

Je kunt hierbij 8 tot 10 weken aanhouden. Agenda’s lopen tegenwoordig snel vol en mensen zijn sneller geneigd een ‘last-minute’ afspraak af te zeggen, dan iets wat al weken geleden op de planning stond.

 

5. Continuïteit in het aanmeldingstraject is van groot belang

Stuur 2 weken na de aanmelding een reminder met een ‘leuk-dat-je-komt’ tekst. Ook potentiële deelnemers die zich nog niet hebben aangemeld stuur je een reminder met de mogelijkheid dit alsnog te doen.

 

6. Bevestig iedere aanmelding

Dit lijkt een open deur, maar het wordt vaak vergeten. Een ontvangstbevestiging met een kort, persoonlijk bericht vergroot de interesse. Vaak gaat iemand na de aanmelding gelijk weer over tot de orde van de dag. Een ontvangstbevestiging geeft dan net even dat ‘o ja’ momentje om er voor te zorgen dat de afspraak ook daadwerkelijk in de agenda terecht komt.

 

7. Maak het afmelden niet te moeilijk

Zet in alle communicatie een afmeldmogelijkheid zonder opgave van reden. Binnen 2 weken voor aanvang van het event kan je dit aanpassen door een mogelijkheid te bieden om iemand anders in zijn of haar plaats te laten komen. Op deze manier krijg je misschien wel een aantal afmeldingen, maar je weet dan wel waar je aan toe bent en kan je dit ook doorgeven aan de locatie.

 

8. Bring a Friend

Door middel van het ‘bring-a-friend’ principe zorg je ervoor dat de deelnemers ook een commitment naar elkaar hebben. Ze moeten dan ineens twee afspraken af gaan zeggen, dat wordt als een barrière gezien.

 

9. Maak gebruik van SMS

Het is gebleken dat een sms-bericht door veel mensen gelijk wordt gelezen.Het wordt ook als heel persoonlijk ervaren. Stuur dus een dag voor aanvang van de training iedereen die zich heeft aangemeld een sms-je met een persoonlijk bericht. Bijvoorbeeld:

“Hi <voornaam>, alle voorbereidingen zijn getroffen, wij zijn er klaar voor! We zien er naar uit om je te begroeten morgen”.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je bij de aanmelding ook naar het telefoonnummer vraagt.

 

10. Bekende no-show recidivisten in jouw netwerk?

Mensen die zich overal voor inschrijven, maar nooit komen opdagen? Communiceer dat hun inschrijving op de wachtlijst komt te staan en dat ze 2 dagen van tevoren te horen krijgen of er al dan niet plaats voor ze is. Zo houden ze geen plaatsen bezet voor deelnemers die wel heel graag willen komen en je geeft een duidelijk signaal af dat je hier niet van bent gediend. Klinkt misschien hard, maar het werkt wel 🙂
Ga je voor de hakbijl methode? Sluit ze dan uit van deelname aan toekomstige trainingen.

 

Elk jaar worden er miljoenen euro’s verspilt door de no-show op evenementen, trainingen, congressen, etc.

Op Youtube vonden we dit filmpje:

Maak je deelnemers er bewust van wat voor gevolgen het heeft als ze niet komen opdagen zonder daar melding van te maken. Stuur ze een paar dagen voor het event een berichtje met de laatste mogelijkheid om hun deelname af te zeggen.
Geef de mail b.v. als onderwerp mee: “Afzeggen event”
Het filmpje geeft een duidelijk beeld van de consequenties en blijft gegarandeerd hangen!

 

Het moge duidelijk zijn: No-show is nooit helemaal te vermijden.
Je kunt het percentage echter aanzienlijk naar beneden brengen door een persoonlijke aanpak met een aantal contactmomenten. Iedereen vindt het fijn als zijn/haar komst op prijs wordt gesteld. Laat dit dus duidelijk blijken.

Het keyword is hier Persoonlijk.

Wat zijn jouw strategieën om de no-show zo laag mogelijk te houden?
We lezen het graag in het commentaarveld hieronder.

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid