Er is niets vervelender voor een deelnemer dan een uitgebreid en onoverzichtelijk inschrijfformulier voor een vervolgtraining.

Het doel van jouw pitch is om de deelnemers zich te laten inschrijven voor de back-end training (vervolgtraining). Je pitch kan nog zo goed zijn… je verliest potentiële kopers als je het ze moeilijk maakt met het inschrijfformulier, dus houd het zo simpel mogelijk!

Verplaats je even in jouw deelnemers.
Welke informatie hebben zij nodig?
En wat heb jij nodig?
Kijk door de ogen van de deelnemer naar het formulier.

  • Is het aanbod op het formulier congruent aan hetgeen je verteld hebt vanaf het podium?
    Zijn er niet teveel opties waardoor er keuzestress ontstaat?
    Als ze het eigenlijk niet zeker weten of ze wel een vervolgtraining willen, dan is onduidelijkheid over het aanbod een prima reden om af te haken.

 

  • Vraag je niet teveel persoonlijke informatie?
    Bedenk of het noodzakelijk is om een KvK nummer te weten of een BSN voordat je er naar vraagt.

 

  • Is het relevant wat je vraagt?
    Heb je al basisinformatie van de deelnemer? Vraag hier dan niet nogmaals om.
    Dit wekt irritatie op en zorgt voor een slechte indruk.

 

  • Staan de algemene voorwaarden er op?
    Ook al lezen ze het niet, bij eventuele geschillen moet het duidelijk zijn dat ze de voorwaarden hebben gezien. Het geeft ook aan dat je jouw business serieus neemt.

 

  • Is het annuleringsbeleid duidelijk?
    Mensen willen graag weten of ze ‘ergens aan vast zitten’.
    Een duidelijk annuleringsbeleid wekt vertrouwen en is geruststellend.

 

  • Zijn er betaalopties genoemd?
    Bij een hoog bedrag schrikt het af als ze dit ineens moeten betalen.

 

  • Is het formulier gebruiksvriendelijk?
    Kunnen ze de gevraagde informatie goed kwijt of moeten ze met priegel lettertjes schrijven?

 

  • Kan de deelnemer een kopietje mee krijgen?
    Ze willen graag een bewijs van wat ze gekocht hebben direct meenemen, dus zorg voor zelfkopiërende formulieren. Het staat onprofessioneel als ze een foto moeten maken van het inschrijfformulier.

Een slecht formulier is KILLING voor de conversie!


Ook het inschrijfformulier is een onderdeel van de beleving van de deelnemer.

Het geeft een blijvende indruk van het evenement. Als dit onverzorgd, onduidelijk, rommelig of ingewikkeld is dan zullen de deelnemers daar een waardeoordeel aan koppelen.

Keuzestress: Minder Keuze is Meer Verdienen

Hoe zorg je nu voor een goed inschrijfformulier?

  • Zet het trainingsaanbod bovenaan de pagina.
    Gebruik een groter lettertype dan op de rest van het formulier, werk met vetgedrukte letters en positioneer de prijs dusdanig, dat dit in één oogopslag is te zien.
    Kunnen ze makkelijk aankruisen welke optie ze willen?

 

  • Welke gegevens heb je nodig van de deelnemer?
    Vraag alleen het noodzakelijke, zoals de n.a.w. gegevens, e-mailadres, bedrijfsnaam, plaats, datum, IBAN-nummer en handtekening.

 

  • Kunnen ze in termijnen betalen?
    Laat dit duidelijk naar voren komen en geef opties.

 

  • Laat de algemene voorwaarden op de achterkant van het formulier printen
    en zorg er met een verwijzing voor dat ze hier ook voor getekend hebben.

 

  • Opmaak van het formulier:
    Verdeel het in blokken; laat voldoende witruimtes tussen de verschillende blokken;
    zorg voor genoeg schrijfruimte (het is heel hinderlijk als het IBAN-nummer niet op de regel past);
    vergeet de kopie niet om mee te geven aan de deelnemer.

 

Neem het inschrijfformulier serieus en ontwerp een gebruiksvriendelijk en goed uitziend formulier. Probeer hem uit en laat het eventueel checken door anderen.
Wees je bewust van de informatie die zowel jij als de deelnemer nodig heeft.

 

Waar let jij op bij het ontwerp van jou inschrijf formulier?
Wij horen graag jouw mening in het commentaarveld hieronder!

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid