Een praktijkvoorbeeld van een aparte pitch.

Afgelopen week waren we bij een hele gave training. Persoonlijke ontwikkeling deze keer.
Het gaat er daar altijd net even anders aan toe dan bij een business training. Andere mensen, andere interesses, andere prioriteiten.
Zo ook bij de trainer.
Wat mij bij aanvang al opviel was dat de deur van de trainingszaal vroeg open werd gedaan.
De trainer was al in de zaal en mengde zich onder de deelnemers.

‘Wat relaxed’ schoot het door mijn gedachten. Ik zag dat de deelnemers van zijn aandacht genoten. Dat gebeurt je natuurlijk niet elke dag, dat je met de trainer himself een gesprekje hebt!

De toon was gezet.
Het was een hele ontspannen avond. De deelnemers waren heel betrokken en na de pauze waren alle stoelen weer bezet. Niet verkeerd voor een gratis informatieavond! Ik stond er niet vreemd van te kijken, want er werden mooie oefeningen gedaan en ik was zelf ook heel benieuwd naar het vervolg.

Tegen het einde van de avond werd toegewerkt naar de ‘pitch’. Het verkoopmoment voor de vervolgtrainingen.

Hoe zou hij dit gaan aanpakken?

Hij had al laten weten het niet op de commerciële manier te gaan doen. Maar hoe dan wel? Wat had hij in gedachten? Hij had ook al aangegeven dat er geen bestelformulieren zouden zijn.

Nou…. wat moet dit worden….

Tijdens business trainingen zien we vaak dat er een prijs op een flipover wordt geschreven of via een powerpoint wordt getoond. Dat is dan niet de prijs die de deelnemers moeten gaan betalen. Er is altijd een ‘speciale aanbieding’ voor dat moment. En dan worden er bestelformulieren uitgedeeld of de deelnemers kunnen zich achter in de zaal aanmelden.

Hier gebeurde niets van dit alles…

De trainer vertelde over de vervolgtraining, wat het met zijn studenten had gedaan en wat het voor impact kon hebben op de levens van degenen in de zaal. Dat was het. En als ze interesse hadden dan konden ze hun telefoonnummer op een flyer schrijven en achterlaten op de teamtafel. Dat was deel 1 van het plan.

Aan het einde van de avond was er nog een korte meditatie om alles nog even de revue te laten passeren.

Daarna vroeg de trainer aan de deelnemers of ze het fijn vonden als hij ze in de loop van de week even zou bellen om te vragen hoe het met ze ging. Er was veel in gang gezet in die paar uurtjes en hij was gewoon benieuwd. Hij kon ze dan ook meer vertellen over de vervolgtraining en eventuele vragen beantwoorden. Als ze geen interesse hadden dan konden ze dat laten weten. Ik zal je vertellen…. er kwam niet 1 deelnemer naar ons toe om zich daarvoor af te melden.

Op die manier creëerde hij een extra contactmoment met zijn deelnemers. Heel persoonlijk. Niks gelijk beslissen, of ‘morgen betaal je meer’. Ze hadden gewoon de tijd om alles te laten bezinken. En hoe cool is het om achteraf nog met de trainer een telefoongesprek te hebben!

Het moge duidelijk zijn dat dit een positieve invloed heeft op de conversie!
We horen graag wat jouw ideeën zijn voor een ‘out of the box’ pitch.
Ga je voor de bestelformulieren of heb je iets anders verzonnen?

Schrijf het hieronder in het commentaarveld om anderen te inspireren.

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid