Ik val maar gelijk met de deur in huis:

Bij het organiseren van een event is het belangrijk om te weten dat je geld goed wordt besteed. Je doet veel investeringen, maar heeft dit het gewenste effect?
Wat is je ROI (return on investment) bij elke uitgave?

Een geweldige manier om inzicht te krijgen in de ROI is: feedback vragen aan de deelnemers van je event.
Of je die feedback nu gebruikt om de inhoud, logistiek of locatie te beoordelen, het is van groot belang om helder te hebben of een bepaald item, investering of nieuw idee voldoet aan je verwachtingen. En wanneer die feedback wordt gevraagd vóór, tijdens en na het event, wordt de impact nog krachtiger.

Hoe krijg je nou inzicht in jouw Return on Event (ROE) ?

Het verzamelen van feedback is geen nieuw concept. De meeste trainers proberen over het algemeen één soort feedback te verzamelen.

Het probleem?
Vaker wel dan niet verzamelen ze pas na het event feedback – soms via mailings of andere niet-digitale middelen.

Hoewel de informatie die uit deze bronnen is verzameld enig inzicht kan bieden, beperkt die eenzijdige benadering de informatie die je van een event kunt genereren, aanzienlijk.

Hier zijn twee redenen waarom:

NIET-DIGITALE FEEDBACK IS NIET ONMIDDELIJK.
Als je feedback per e-mail of via papieren enquêtes probeert te verzamelen, mis je een enorme kans om onmiddellijk verbeteringen aan te brengen. Hoe langer je wacht om feedback te verzamelen, hoe minder je in staat bent om het enthousiasme van de deelnemer aan te boren en hoe waarschijnlijker het is dat specifieke details uit hun geheugen zijn verdwenen.

FEEDBACK NA HET EVENEMENT VERTELT HET GEHELE VERHAAL NIET.
In feite is het vaak generiek en afgezwakt, grotendeels omdat je iemand vraagt ​​om samen te vatten of na te denken over hun hele event-ervaring, in plaats van individuele, in-het-moment ervaringen.

Dus, wat is de betere aanpak?

Dankzij geavanceerde technologie kan nu veel specifieker feedback van de deelnemers gevraagd worden.

Bijvoorbeeld:

  • Enquêtes kunnen worden geleverd en geopend via ingesloten e-mailkoppelingen en QR-codes, of direct worden ingebouwd in mobiele evenement-apps. Hierdoor kan feedback direct na een sessie worden verzameld.
  • Social media chatter kan in realtime worden gemonitord. Dit helpt om sentiment vast te leggen en om betrokkenheid in realtime te vergroten.
  • E-mails vóór en na het event geven aanwezigen de kans om gedetailleerde suggesties te geven. Deelnemers vinden het fijn om gehoord te worden.

Slimme trainers vertrouwen tegenwoordig op veel meer dan opvolgende enquêtes om de polsslag van hun event te volgen. In plaats daarvan bouwen ze methodische feedbackstrategieën die de hele event ervaring effectiever en efficiënter verbeteren.

Hoe vraag jij feedback aan de deelnemers? En is dit voldoende om er je voordeel mee te doen en verbeteringen aan te brengen?
We lezen het graag in het commentaarveld hieronder!

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid