Een succesvol evenement neerzetten is geen eenvoudige opgave.
Naast dat je inhoudelijk de zaken goed voor elkaar moet hebben, moet je ook je doelgroep overtuigen van wat jij hen die dag te bieden hebt! En ze natuurlijk engaged houden om ervoor te zorgen dat ze daadwerkelijk komen opdagen. Dat geldt voor vrijwel ieder evenement, of het nu gaat om een festival, een beurs of een seminar. 

 

De vraag blijft altijd…
Op welke wijze kun je jouw evenement nu het best promoten?

 

Ondanks dat wij niet de expert zijn op het gebied van Event-Marketing, dat is echt een vak apart, hebben wij door de jaren heen wel gezien en ervaren wat er mogelijk is.
Met deze tips willen we je inspireren en je een eind op weg helpen!

Als basis en als eerste stap is het van belang dat je website op orde is en dat je weet wie je doelgroep is en waar je deze het beste kunt vinden.

Aanvullend hierop is er een drietal momenten dat je je event onder de aandacht kunt brengen, namelijk; voorafgaand, tijdens en na je event. De eerste is het meest voor de hand liggend, dit wordt ook altijd veelvuldig gedaan. Maar denk jij ook weleens aan de dingen die je zou kunnen doen tijdens of zelfs na je event? Of ben je dan alleen bezig met het delen van jouw content en het geven van waarde aan je deelnemers?
En als je event voorbij is, ga je dan al weer direct door met het volgende op je lijstje?

Een gemiste kans!

Voorafgaande aan je event

Bij de promotie van een event denkt men vrijwel direct aan het traject voorafgaande aan het event. En dat is ook logisch. Dit is het meest zichtbaar te relateren aan de directe verkoop van kaartjes. Schreeuwen dat men kaartjes kan kopen is niet de slimste weg, beter is door ze te triggeren met interessante informatie. Al kun je natuurlijk altijd nadenken over het inzetten van vroegboekkortingen, tijd gerelateerde ticketprijzen of bring-a-friend-acties.

Wat kun je zoal doen:

  • Je doelgroep inhoudelijk lekker maken voor je event, zodat je ze triggert om erbij te zijn.
  • Het geven van een webinar, waarin je veel waarde geeft en aan het einde je event aanprijst.
  • Een teaser schrijven over je event gerelateerde onderwerpen of er een filmpje over maken, afgewisseld met een update over de vorderingen van je event.
  • Gebruik andermans netwerk. Denk hierbij eens aan het spreken op andermans podium, een Joint Venture aangaan, gast sprekers uitnodigen voor jouw event of samen een event houden.
  • Ook locaties hebben soms de mogelijkheid om jouw event onder de aandacht te brengen aan haar bezoekers en klanten.
  • Een artikel schrijven in plaatselijke, landelijke media (on- en offline) of als gast in een radio-, tv-programma kunnen optreden.

Zorg er in ieder geval voor dat je op tijd start met je promotie en wacht niet tot twee weken voor je event…
Wat precies werkt is van vele factoren afhankelijk, maar gemiddeld genomen kun je ervan uitgaan dat je 6 weken nodig hebt om je zaal te vullen.

Maar hier stopt je promotie toch niet?

Tijdens je event

Vaak is een Social Media actie tijdens je event ook een goede mogelijkheid om je event onder de aandacht te brengen. Ben je er zelf te druk voor, zorg dan dat je hulp inschakelt. Zo activeer je de aanwezigen om mee te doen om online informatie of foto’s te delen. Het is bovendien leuk voor de mensen die niet aanwezig kunnen zijn toch wat mee te krijgen van jouw evenement. Daarnaast kun je achteraf terugblikken op de mooie quotes en foto’s die mensen hebben gedeeld.

Zorg dat je voorbereid bent en alvast een nieuwe datum geprikt hebt. Hierdoor kun je een affiliatie actie of een bring-a-friend acite inzetten tijdens je event. Je geeft je deelnemers aan het einde van je training een voucher met een mooie actie voor iemand uit hun netwerk. Met een cadeautje als ze een x aantal mensen meebrengen.

Als laatste… denk ook eens aan video testimonials, waarin enthousiaste deelnemers vertellen over hun ervaring en waarom het zo waardevol is. Dit helpt je bij de promotie van je volgend event.

Na je event

Je kunt na afloop van je training bijvoorbeeld je livestream of stukjes van je videoregistratie delen. Zorg er in ieder geval voor dat je actief blijft na je event.

Nu zijn we benieuwd… Hoe zorg jij ervoor dat je zaal vol zit?
Heb jij misschien nog andere tips voor het vullen van je zaal…
We lezen het graag hier in het commentaarveld hieronder!

Make it a WOW day!

Ingrid & Anja